Co one nosiły? Portret Emilii Reszke 1862

mp233Źródło obrazu: MNK
W ramach kwerendy do projektu „Powstanie Styczniowe” zacznę od analizy strojów za zachowanych wizerunkach z epoki. Szczególnie spodobał mi się portret pędzla Józefa Simmlera, przedstawiający Emilię Reszke, namalowany około 1862. Pani Reszke, z domu Ufniarska, tutaj ma ok. 37 lat lat. Rodzina Reszków należała do najbogatszych mieszczan w Warszawie. Widać to też po stroju, który odpowiada ówczesnemu ideałowi kobiety-wystawy robótek ręcznych. 🙂 „Stać mnie i umiem.” Im więcej, tym lepiej!

 

A zatem pani Emilia ma na sobie:

  • czarny welonik muślinowy, z koronki, opadający na tył głowy, możliwe, że podobny do tych z francuskiego żurnala z 1862: La Mode illustrée; także czarny muślin opadający na prawą rękę na wysokości łokcia wydaje się być elementem szarfy od welonu
  • włosy ufryzowane w loki angielskie; ciekawostka: panie nie mogące pochwalić się własnymi lokami doczepiały sztuczne: La Mode ilustree 1863
  • kolczyki (kule, trudno orzec coś więcej w tej jakości reprodukcji)
  • kołnierz i mankiety z koronki, możliwe że gipira irlandzka, podobny kołnierzyk z mankietami i chusteczką do nosa do kompletu: MET
  • suknia jest chyba jednoczęściowa, albo przynajmniej stanik i spódnica od kompletu; zapinane na guziczki, może satyna jedwabna? otwarte rękawy, bardzo popularne w tym okresie, podobne ma np ten stanik: Museum of London
  • kołnierzyk spięty kameą, na ręce złota bransoleta: jak widać, żałoba narodowa nie wykluczała absolutnie noszenia biżuterii innej niż czarna; trzeba wziąć jednakże pod uwagę że portret ma charakter reprezentacyjny, nie dokumentuje wiernie stroju, a wskazuje tylko pewną idealizację;
  • spodnie rękawy; interesujące z powodu wykonania z czarnej tkaniny; trudno orzec, czy są to rękawy od czarnej bluzki pod spodem, czy „fałszywe rękawy” doczepiane na wysokości łokcia; te ostatnie bywały najczęściej z białego batystu czy innego cienkiego materiału, jak te: MET
  • złożony czarny wachlarz ze złotą rączką;
  • warto zwrócić uwagę na wiszący u pasa klips, moim zdaniem jest to narzędzie do unoszenia spódnicy podczas spacerów w mokrej zimowej pogodzie, istnieją zachowane podobne klipsy: Rijksmuseum, antyki, zaś Les Modes Parisiennes Illustrées pokazują, jak ich używać; może to być jednak także inny element chatelaine, o którym pisałam tutaj.
Reklamy

Jedna uwaga do wpisu “Co one nosiły? Portret Emilii Reszke 1862

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s